Siirry sisältöön
Tällä sivustolla käytetään evästeitä kävijämäärien seurantaan sekä markkinoinnin kehittämiseen.
Vertaile opintoja
Mobiilivalikko

Matkailualan perustutkinto

381106

TUTKINNON KUVAUS

Perustutkinnon suorittanut osaa

  • toimia matkailualan myynnin, majoituksen tai matkailupalvelujen toteuttamisen asiakaspalvelutehtävissä
  • toimia yhteiskuntavastuullisesti ja palvella suomalaisia ja ulkomaisia asiakkaita asiakaslähtöisesti
  • hyödyntää hyviä vuorovaikutustaitoja, kielitaitoa ja kulttuurien tuntemusta
  • toimia myynti- ja asiakaspalveluhenkisesti, laatutietoisesti, kannattavasti ja tuloksellisesti, vastuullisesti ja kestävän toimintatavan mukaisesti.

Perustutkinnossa voi erikoistua hotellin vastaanoton, matkapalvelujen myynnin tai matkailupalvelujen toteuttamisen työtehtäviin.

Tutkinnon suorittanut vastaanottovirkailija osaa

  • toimia erilaisin liikeideoin toimivien majoitusliikkeiden asiakaspalvelutehtävissä
  • tehdä asiakkaiden huonevarauksia, sisään kirjaamisen ja lähtöselvityksen
  • esitellä ja myydä tuotteita ja palveluja
  • opastaa paikallisten matkailupalveluiden käytössä.

Tutkinnon suorittanut matka-asiantuntija osaa

  • toimia myynti- ja neuvontatehtävissä
  • suunnitella, tuotteistaa, markkinoida ja myydä matkatuotteita ja -palveluja
  • neuvoa ja opastaa asiakkaita erilaisten matkapalvelujen ostamisessa.

Tutkinnon suorittanut matkailupalvelujen tuottaja osaa

  • toimia matkailupalvelujen tuotteistamiseen ja toteuttamiseen liittyvissä ohjelma- ja asiakaspalvelutehtävissä
  • suunnitella, markkinoida, myydä ja toteuttaa ohjelmapalveluja
  • hoitaa ja huoltaa myös palveluissa tarvittavia eläimiä, välineitä, varusteita ja toimintaympäristöä.

Majoituspalvelujen osaamisalan suorittanut vastaanottovirkailija työskentelee hotelleissa tai muissa majoitusliikkeissä.

Matkapalvelujen myynnin osaamisalan suorittanut matka-asiantuntija työskentelee valtakunnallisissa, alueellisissa tai paikallisissa matkailun myynti- ja neuvontaorganisaatioissa, matka- tai matkailutoimistoissa, myyntipalveluissa, matkailukeskuksissa, keskusvaraamoissa, liikenneyhtiöissä tai myynti- ja neuvontapisteissä.

Matkailupalvelujen osaamisalan suorittanut matkailupalvelujen tuottaja työskentelee matkailukeskusten ja -alueiden yrityksissä tai organisaatioissa, ohjelmapalveluyrityksissä, hotelleissa tai maatilamatkailuyrityksissä.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • valmistautua hotellin vastaanoton työvuoron tehtäviin

  • käyttää yleisimpiä palaute- ja varauskanavia ja varausjärjestelmää

  • vastaanottaa asiakkaita ja kirjata heidät sisään

  • hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa

  • tehdä asiakkaiden lähtöselvityksiä

  • tehdä vuoronvaihdon tehtävät

  • arvioida omaa työtään ja toimintaansa.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja työympäristöään
  • työskennellä alan huippuosaamista vaativissa tehtävissä
  • huomioida huipputuotannon, -tuotteen tai -palvelun laatuvaatimukset
  • toimia alan verkostoissa ja yhteistyössä asiakkaan kanssa.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • valmistautua asiakaspalvelutilanteisiin kokouspalveluissa
  • toimia kokouspalvelun tehtävissä
  • hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
  • siistiä ja järjestää asiakas- ja työtilat sekä huolehtia tilojen viihtyisyydestä.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • kunnostaa ja huoltaa majoitus- ja asiakastiloja ja valmistautua asiakkaiden saapumiseen

  • hoitaa varausjärjestelyjä ja vastaanottaa ja majoittaa asiakkaita

  • valmistaa aamiaisia ja laittaa niitä tarjolle tai pakata ja kuljettaa asiakkaille

  • laskuttaa asiakkaita tai välittää tietoja laskutusta varten.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • suunnitella siivoustehtäviä
  • tehdä majoitusyrityksen asiakastilojen ja muiden tilojen siivoustehtäviä
  • toimia asiakaspalvelutilanteissa
  • noudattaa työskentelyssään työ- ja asiakasturvallisuutta
  • tehdä jälkitöitä ja arvioida omaa toimintaansa.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • valmistautua matkailu- tai majoitusyrityksen asiakaspalvelutilanteisiin

  • käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa työssään

  • vastaanottaa asiakkaita, selvittää kotimaisten ja kansainvälisten asiakkaiden tarpeita ja palvella heitä

  • hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa

  • tehdä yhteistyötä matkailualan yritysten ja organisaatioiden kanssa

  • päättää asiakaspalvelutilanteen ja tehdä jälkitoimia

  • arvioida omaa työtään ja toimintaansa.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • valmistautua asiakaspalvelu- ja myyntitehtäviin
  • varata matkailupalveluja
  • hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
  • päättää asiakaspalvelutilanteet
  • tehdä asiakkuudenhallinnan toimenpiteitä.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • suunnitella markkinointiviestinnän toimenpiteitä erilaisille asiakasryhmille
  • osallistua yrityksen, toimipaikan tai organisaation markkinointiviestinnän toimenpiteiden toteuttamiseen
  • seurata markkinointiviestinnän toimenpiteiden onnistumista
  • tehdä johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • valmistautua matkailupalvelujen toteuttamiseen

  • opastaa asiakkaita ja toteuttaa matkailupalveluja

  • hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa

  • päättää asiakaspalvelutilanteen ja tehdä jälkityöt

  • arvioida omaa työtään ja toimintaansa.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • hyödyntää asiakastuntemusta ja matkailukausia
  • ideoida ja tuotteistaa työryhmässä eri vuodenaikoihin tai matkailukausiin sopivia matkailutuotteita tai -palveluja
  • koota yrityksen tai yhteistyöyritysten tuotteista ja palveluista kokonaisuuksia
  • hinnoitella tuotteita, palveluja tai kokonaisuuksia
  • tuottaa tai päivittää myynti- ja markkinointimateriaalia.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • valmistautua myynti- ja neuvontatilanteisiin

  • osallistua tarvittavien myynti- ja informaatioaineistojen tekemiseen

  • esitellä, suositella ja neuvoa matkapalvelujen suunnittelussa, valintojen tekemisessä ja ostamisessa sekä myydä ja tehdä varauksia

  • hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa

  • tehdä yhteistyötä matkapalvelujen tuottajien kanssa

  • päättää matkapalvelujen myyntitilanteet ja varmistaa asiakastyytyväisyyden

  • arvioida omaa työtään ja toimintaansa.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • valmistautua opastuspalvelutilanteeseen
  • suunnitella opastusten sisältöjä ja aikatauluja
  • opastaa asiakasryhmän
  • hyödyntää alakohtaista kielitaitoa opastustilanteessa
  • päättää opastustilanteen.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • suunnitella ja rakentaa rakennelmia ja muita palveluiden tuottamisessa tarvittavia puitteita
  • pitää kunnossa, varustaa ja huoltaa rakennelmia ja muita palveluiden tuottamisessa tarvittavia puitteita
  • käyttää ja tarvittaessa huoltaa koneita, laitteita ja välineitä
  • tehdä jälkityöt
  • arvioida omaa työtään.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • valmistautua palvelemaan asiakkaita sekä myymään ruokia ja juomia ravintolan liikeidean tai toimintaohjeen mukaan

  • palvella asiakkaita ja myydä ruokia ja juomia

  • toimia anniskelutehtävissä

  • hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa

  • rekisteröidä myyntiä, laskuttaa asiakkaita ja varmistaa asiakastyytyväisyyden

  • siistiä ja järjestää asiakas- ja työtiloja.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • valmistautua luontoruokailupalveluihin ja tehdä esivalmisteluja

  • valmistaa toimintaympäristöön ja vuodenaikaan sopivia ruokia ja muita tarjottavia

  • pakata, kuljettaa, laittaa esille ja tarjoilla ruokia ja juomia

  • tehdä jälkityöt.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • perehtyä ammatillisen koulutuksen järjestämismuotoihin ja tutkintoihin
  • toimia yhteyshenkilönä koulutuksen järjestäjän ja työpaikan välillä
  • ohjata muita opiskelijoita työpaikalla järjestettävässä koulutuksessa ja muussa osaamisen hankkimisessa
  • antaa palautetta osaamisen kehittymisestä.

Avoimet opinnot

Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen (5 osp)

Osa-alueet

Kaikki tutkinnonosan avoimet opinnot

Blogikirjoittaminen 3 osp
Englannin kielen avulla valmentavasta koulutuksesta perustutkintoon
HTML- ja CSS-kielen perusteet (Toiminta digitaalisessa ympäristössä)
Logistiikan varastoalan englantia
Sähköinen portfolio
Taide ja luova ilmaisu - 1 osp
Taide ja luova ilmaisu 1 osp
Toiminta digitaalisessa ympäristössä 1 osp
Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, pakollinen (4 osp)
Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi toisena kielenä

Osa-alueet

Kaikki tutkinnonosan avoimet opinnot

Työelämässä toimiminen: Suomalainen työkulttuuri ja työelämätaitoja
Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta 1
Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta 2

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • suunnitella yrityksen liiketoimintaa
  • rakentaa liiketoimintaa edistäviä yhteistyöverkostoja
  • harjoittaa yritystoimintaa
  • arvioida ja kehittää yrityksen toimintaa.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • arvioida omia vahvuuksia ja osaamistaan
  • etsiä ja ideoida liiketoimintamahdollisuuksia
  • kehittää liikeidean ja laatia sille liiketoimintasuunnitelman
  • verkostoitua sidosryhmien kanssa
  • laatia yrityksen perustamiseen liittyvät asiakirjat.