TUTKINNOT
Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto
381241
Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon suorittanut saavuttaa ohjauksen, kasvatuksen ja ja kommunikoinnin tehtävissä tarvittavaa monipuolista osaamista. Alalla tarvitaan hyviä viestintä- vuorovaikutustaitoja sekä kykyä ottaa huomioon taustaltaan erilaisten ja eri-ikäisten ohjauksen ja tuen tarpeet. Vastuu ohjattavien ja asiakkaiden psyykkisestä ja fyysisestä turvallisuudesta korostuu myös alan osaamisvaatimuksissa. Alalla työskennellään usein osana moniammatillista ryhmää ja/tai verkostoa.
Lastenohjaaja työskentelee varhaiskasvatuksen tehtävissä huolehtimalla lapsen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Hän voi työskennellä myös erilaisten perheiden ja kouluikäisten lasten kanssa. Lastenohjaajan työ on kasvatusta, hoitoa ja huolenpitoa.
Nuoriso- ja yhteisöohjaaja suunnittelee, järjestää ja ohjaa eri-ikäisten ihmisten toimintaa. Työ on eri ikäisten ohjaus-, opastus- ja tukityötä, jonka painopiste on osallisuuden lisääminen, kansalaistoiminta ja monikulttuurinen työ. Alalla painottuvat harrastus- ja toimintamahdollisuuksien ohella nuorten elinolojen kehittäminen sekä yhteiskunnallisten osallistumismahdollisuuksien turvaaminen ja laajentaminen.
Kommunikaation ja viittomakielen ohjaaja toimii viittomakielisten, kuulo- ja näkövammaisten, kielihäiriöisten sekä puhevammaisten ohjaus-, kasvatus- ja avustamistehtävissä.
Kasvatuksen ja ohjauksen perustutkinnon tutkintokohtaisista terveydentilavaatimuksista määrätään Opetushallituksen määräyksessä "Opiskelijan terveydentilaa koskevat vaatimukset ammatillisissa perustutkinnoissa".
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- noudattaa alaa ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
- toimia ammatillisesti vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden ja työyhteisön kanssa
- huolehtia yksilön ja ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta
- toimia erilaisten yksilöiden kanssa kunnioittaen moninaisuutta
- tukea yksilön kasvua ja kehitystä
- toteuttaa kasvatus- ja ohjausalan päivittäistä toimintaa
- noudattaa työelämän perustaitoja
- arvioida ja kehittää toimintaansa.
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
- kohdata ikääntyvät kunnioittavasti ja arvostavasti
- ohjata ikääntyviä asiakkaita suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti kulttuurisessa ja yhteisöllisessä toiminnassa
- toteuttaa yksilöllistä ja yhteisöllistä ohjaamista
- ottaa ohjauksessa huomioon kohderyhmän moninaisuuden
- ottaa toiminnassaan huomioon vastuun ohjattavien hyvinvoinnista, turvallisuudesta ja yhteistoiminnasta
- arvioida ja kehittää toimintaansa.
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- edistää ohjattavien ilmaisullisia taitoja sekä eri taiteenaloihin ja kulttuuriin liittyvää osaamista
- luoda ilmaisun eri muotoja edistävän toimintaympäristön
- suunnitella ja toteuttaa ilmaisun eri muotoja: musiikillista, kuvallista, sanallista ja kehollista ilmaisua
- arvioida ja kehittää omaa toimintaansa sekä ilmaisullista osaamistaan.
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- toimia työssään asiakaslähtöisesti asiakkaan itsemääräämisoikeuden huomioon ottaen
- tehdä moniammatillista yhteistyötä kommunikoinnin kuntoutukseen liittyvien asiantuntijoiden kanssa
- ohjata asiakasta vuorovaikutustilanteissa ja hänen käyttämänsä kommunikointikeinon oppimisessa
- valmistaa kommunikoinnin kuntoutukseen ja vuorovaikutuksen oppimiseen liittyviä materiaaleja ja ohjata niiden käyttämisessä
- järjestää asiakkaan toimintaympäristön sellaiseksi, että se ylläpitää ja kehittää hänen kommunikointi- ja vuorovaikutustaitojaan
- ohjata työyhteisöä ja asiakkaan lähi-ihmisiä tai lähipiiriä puhetta tukevan, täydentävän ja korvaavan muun kuin viitotun kommunikointikeinon käytössä ja oppimisessa
- ohjata työyhteisöä ja asiakkaan lähi-ihmisiä tai lähipiiriä viitotun kommunikointikeinon käytössä ja oppimisessa
- ohjata kommunikoinnin apuvälineiden käyttöä osana kommunikointikeinon oppimisen ohjaamista.
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- työskennellä kasvatus- ja sosiaalialan säädösten, toimintaperiaatteiden, arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- ottaa työssään huomioon aikuisen asiakkaan kehitysvaiheen, kehityshäiriöt ja toimintakyvyn sekä tukea aikuisen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia
- ottaa huomioon aikuisen kommunikaatio- ja viittomakielialan asiakkaan erityiset tarpeet
- toimia vuorovaikutuksessa ja kommunikoida asiakkaan kanssa suomen kielellä tai viittomakielellä tai asiakkaan käyttämällä kommunikointikeinolla
- ohjata ja avustaa kommunikaatio- ja viittomakielialan aikuisen asiakkaan itsenäistä suoriutumista tämän asuinympäristössä tai muussa toimintaympäristössä
- ohjata ja avustaa kommunikaatio- ja viittomakielialan aikuisen asiakkaan itsenäistä suoriutumista päivittäisissä toiminnoissa
- edistää kommunikaatio- ja viittomakielialan aikuisen asiakkaan itsenäistä suoriutumista, hyvinvointia ja osallisuutta toiminnallisia, taide- ja kulttuurilähtöisiä menetelmiä sekä ympäristöä ja sen palveluita hyödyntäen
- huolehtia asiakkaan turvallisuudesta ja toimia rajoitus-, kiusaamis- ja kriisitilanteissa ja muissa haastavissa tilanteissa säädösten ja työpaikan ohjeiden mukaisesti
- työskennellä huomioiden työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin
- arvioida ja kehittää osaamistaan.
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- työskennellä kasvatus-, ohjaus- ja opetusalan arvoperustan, ammattietiikan, säädösten, ohjaavien asiakirjojen ja toimintaperiaatteiden mukaisesti
- ottaa työssään huomioon oppilaan tai opiskelijan yleiset kehitysvaiheet ja kehityshäiriöt sekä tukee kouluikäisen ja nuoren fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä
- kunnioittaa oppilaiden tai opiskelijoiden moninaisuutta
- ohjata oppilasta tai opiskelijaa selviytymään erilaisissa vuorovaikutustilanteissa viittomakielellä tai hänen käyttämällään puhetta tukevalla, täydentävällä ja korvaavalla kommunikointikeinolla
- tukea oppilaan tai opiskelijan oppimista ja taitojen kehittymistä
- ohjata ja avustaa erityistä ja yksilöllistä tukea tarvitsevaa oppilasta tai opiskelijaa turvallisesti tämän oppimis- ja toimintaympäristössä
- ohjata ja avustaa erityistä ja yksilöllistä tukea erityisesti kommunikoinnissa tarvitsevaa oppilasta tai opiskelijaa oppimis- ja toimintatilanteissa
- huolehtia oppilaan tai opiskelijan turvallisuudesta ja toimii rajoitus-, kiusaamis- ja kriisitilanteissa ja muissa haastavissa tilanteissa säädösten ja oppilaitoksen ohjeiden mukaisesti
- huolehtia oppimisympäristöstä
- toimia yhteistyössä oppilaan tai opiskelijan, hänen huoltajiensa, lähipiirinsä sekä moniammatillisen työryhmän kanssa
- työskennellä huomioiden työturvallisuuden, ergonomian ja työhyvinvoinnin
- arvioida ja kehittää osaamistaan.
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- tukea ja edistää vuorovaikutusta työssään esteettömän viestinnän periaatteiden mukaisesti
- havainnoida ja käyttää olemuskieltä ja eleilmaisua vuorovaikutustilanteissa
- käyttää tukiviittomia vuorovaikutustilanteissa ja tukea asiakasta niiden käytössä
- käyttää viitottua puhetta vuorovaikutustilanteissa ja tukea asiakasta sen käytössä
- käyttää asiakkaan tarpeiden mukaisesti esineitä, merkkejä ja kuvia vuorovaikutustilanteissa ja tukea häntä niiden käytössä
- käyttää piirtämistä vuorovaikutustilanteissa puhutun viestimisen tukena
- käyttää kirjoittamista ja sormittamista vuorovaikutustilanteissa
- käyttää selkokieltä puheessa ja vuorovaikutuksessa sekä kirjoitettua selkokieltä
- käyttää asiakkaan käyttämiä kommunikoinnin apuvälineitä, laitteita ja kommunikointisovelluksia hänen kommunikaationsa ja vuorovaikutuksensa tukemisessa
- käyttää kommunikoinnin materiaaleja asiakkaan kommunikaation ja vuorovaikutuksen tukemisessa
- välittää työtehtäviinsä liittyen pienimuotoisia viestejä asiakkaan ja jonkun toisen henkilön välillä arkipäivän tilanteissa
- toimia kommunikoinnin kuntoutuksen säädösten ja periaatteiden mukaisesti
- ottaa vuorovaikutustilanteissa huomioon yksilöllisesti eri asiakasryhmien kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen häiriöiden syitä ja muotoja
- käyttää tietoa kielen ja puheen kehityksen tyypillisistä ja poikkeavista piirteistä vuorovaikutustilanteissa, ohjaamisessa, kielen kehityksen tukemisessa ja edistämisessä
- kehittää ja ylläpitää omaa ammattitaitoaan.
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- työskennellä työtä ja toimintaympäristöä ohjaavien säädösten, määräysten, ohjeiden, arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia vuorovaikutuksessa ja kommunikoida kuurosokeiden ja näkövammaisten käyttämillä kommunikointikeinoilla, -tavoilla ja suomalaisella viittomakielellä
- ohjata ja avustaa kuurosokean ja näkövammaisen toimintaa turvallisesti
- opastaa kuurosokeaa ja näkövammaista turvallisesti eri ympäristöissä ja tilanteissa
- toteuttaa ympäristön kuvailua asiakkaalle
- työskennellä huomioiden työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin
- arvioida ja kehittää osaamistaan.
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- työskennellä varhaiskasvatusta ohjaavien säädösten, määräysten, toimintaperiaatteiden, arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan
- suunnitella työtään ja tehdä monialaista yhteistyötä
- toteuttaa pedagogista toimintaa ja edistää osallisuutta varhaiskasvatuksessa
- toimia vuorovaikutuksessa lapsen ja huoltajan kanssa
- edistää lapsen terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia
- käyttää varhaiskasvatuksen työtapoja, -välineitä ja materiaaleja
- kehittää lapsen tunnetaitoja ja yhdessä toimimista
- edistää lapsen kielen kehitystä sekä ajattelu- ja ongelmanratkaisutaitoja
- edistää lapsen leikkiä ja liikkumista
- edistää lapsen kulttuurista, katsomuksellista ja eettistä ajattelua
- ylläpitää ja edistää turvallisuutta, työkykyään ja työhyvinvointiaan
- arvioida ja kehittää omaa työtään.
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- toimia liikuntaa ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden mukaisesti
- edistää ohjattavien liikunnallista elämäntapaa, hyvinvointia ja liikunnallisia taitoja
- luoda liikkumista edistävän toimintaympäristön
- suunnitella ja toteuttaa liikuntaa ja liikkumista
- huomioida ohjattavien kehityksen, tuen tarpeen ja osallisuuden
- arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa luonto- ja elämystoimintaa
- järjestää luonto- ja elämystoimintaa huomioiden turvallisuusasiat
- ottaa huomioon luonto- ja elämystoiminnan merkityksen ja mahdollisuudet yksilön kasvun ja yhteisöllisyyden tukemisessa ja hyvinvoinnin edistämisessä
- suunnitella ja järjestää retken tai leirin sekä ohjata luonnossa liikkumista
- suunnitella ja toteuttaa seikkailukasvatusta osana luonto- ja elämystoimintaa
- ohjata luonto- ja elämystoimintaa eettisesti ja kestävän kehityksen mukaisesti
- arvioida ja kehittää luonto- ja elämystoiminnan taitojaan.
Osa-alueet
- Fysikaaliset ja kemialliset ilmiöt ja niiden soveltaminen (MLFK)
- Matematiikka ja matematiikan soveltaminen (MLMA)
matematiikka-ja-matematiikan-soveltaminen-valinnaiset-osaamistavoitteet-3-osp-
matematiikka-ja-matematiikan-soveltaminen-4-osp
matematiikka-ja-matematiikan-soveltaminen-pakollinen-4-osp-
Kaikki tutkinnonosan avoimet opinnot
Matematiikka ja matematiikan soveltaminen, valinnaiset osaamistavoitteet 3 osp
Matematiikka ja matematiikan soveltaminen, 4 osp
Matematiikka ja matematiikan soveltaminen, pakollinen, 4 osp
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- noudattaa työtään ohjaavia ajantasaisia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
- työskennellä hyödyntäen tietoa nuoruudesta ja nuoruuden ilmiöistä
- auttaa ja tukea nuorten kasvua ja hyvinvointia
- ottaa toiminnassaan huomioon nuoren perheen ja lähiverkoston
- suunnitella ja toteuttaa projektimaista toimintaa
- edistää osallisuutta ja kannustaa vaikuttamiseen
- ohjata nuoria eettiseen ajatteluun ja arvojen pohtimiseen
- työskennellä hyödyntäen digitaalisia toimintaympäristöjä sekä toteuttaa teknologia- ja mediakasvatusta
- työskennellä monialaisissa verkostoissa
- arvioida ja kehittää toimintaansa.
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
- työskennellä ennaltaehkäisevällä työotteella
- käyttää sosiaalisen vahvistamisen menetelmiä ja tunnistaa niiden tarpeen
- tukea asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä
- käyttää työympäristön kirjaamistapoja
- toimia palveluohjauksen periaatteiden mukaan
- tukea ohjattaviaan vaikeissa elämäntilanteissa
- pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan ja turvallisuudestaan
- arvioida ja kehittää toimintaansa.
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- noudattaa perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
- toimia yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa
- huomioida toiminnassaan perheiden arvoja, kulttuureja ja katsomuksia
- tukea vanhemmuutta sekä edistää perheen hyvinvointia ja osallisuutta
- suunnitella ja toteuttaa perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä, kuten perhetapahtuman tai juhlan
- toimia moniammatillisessa ja monialaisessa yhteistyössä sekä ohjata perheitä palveluiden käytössä
- arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- noudattaa perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä ja Suomen ev.-lut. kirkon varhaiskasvatusta ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
- toimia yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa
- huomioida toiminnassaan perheiden arvoja, kulttuureja ja katsomuksia sekä vahvistaa lapsen ja perheen kristillisiä arvoja ja identiteettiä
- tukea vanhemmuutta sekä edistää perheen hyvinvointia ja osallisuutta
- suunnitella ja toteuttaa perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä, kuten perhetapahtuman tai juhlan kirkkovuoteen liittyen
- toimia moniammatillisessa ja monialaisessa yhteistyössä sekä ohjata perheitä palveluiden käytössä
- arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- toimia viittomakieliselle kulttuurille ominaisilla tavoilla vuorovaikutuksessa ja järjestää fyysisen tilan viittomakieliseen keskusteluun sopivaksi
- toimia suomalaisella viittomakielellä erilaisissa vuorovaikutus- ja viestintätilanteissa
- keskustella suomalaisella viittomakielellä jokapäiväisen elämän tilanteissa ja yleisistä aihepiireistä käydyissä keskusteluissa
- käyttää suomalaista viittomakieltä oman ammatin työtehtävissä ja työelämän tilanteissa
- käyttää suomalaista viittomakieltä sen rakenteen mukaisesti
- muuntaa käyttämäänsä viittomakieltä tilanteen ja keskustelukumppanin mukaan
- kääntää työtehtäviinsä liittyen asiakkaan arkielämään liittyviä lyhyitä suomenkielisiä tekstejä viittomakielelle
- kertoa puhuttu kieli -viittomakieli -kaksikielisyyden merkityksestä ja viittomakielen oppimisesta ja omaksumisesta
- kertoa viittomakielestä, viittomakielisestä yhteisöstä ja tapakulttuurista, kuurojen esittävästä kulttuurista sekä viittomakielisen yhteisön historiasta
- arvioida omaa suomalaisen viittomakielen taitoaan ja kehittää sitä.
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
- ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset tuen tarpeet
- suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista toimintaa tukea tarvitseville asiakkaille
- käyttää työssään monipuolisia menetelmiä ja välineitä
- käyttää työssään puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikointia
- osallistua monialaiseen yhteistyöhön
- arvioida ja kehittää toimintaansa.
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- perehtyä ammatillisen koulutuksen järjestämismuotoihin ja tutkintoihin
- toimia yhteyshenkilönä koulutuksen järjestäjän ja työpaikan välillä
- ohjata muita opiskelijoita työpaikalla järjestettävässä koulutuksessa ja muussa osaamisen hankkimisessa
- antaa palautetta osaamisen kehittymisestä.
Avoimet opinnot
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
- työskennellä tuntien järjestötoiminnan organisaatiorakenteen ja toimintatavat
- suunnitella ja toteuttaa toimintaa järjestötoiminnan arvojen, päämäärien ja toimintaperiaatteiden mukaan
- innostaa ja motivoida osallistumaan toimintaan
- ohjata ja opastaa vapaaehtoistoimijoita sekä organisoida vapaaehtoistoimintaa
- ohjata kansalaisyhteiskuntatoimintaa
- työskennellä tuntien erilaisia yhteistyömahdollisuuksia ja verkostoja
- arvioida ja kehittää toimintaansa.
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- työskennellä varhaiskasvatusta ohjaavien valtakunnallisen ja paikallisen suunnitelman sekä arvoperustan ja toimintakulttuurin periaatteiden mukaisesti
- huomioida toimintaa toteuttaessaan lasten mielenkiinnon kohteita ja tarpeita sekä käyttää työnkuvansa mukaisesti pedagogisen dokumentoinnin työmenetelmää
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työnkuvansa mukaisesti pedagogista toimintaa huomioimalla laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ja oppimisen alueet
- ohjata ja tukea leikkiä ymmärtäen sen merkityksen lapselle ja pedagogiselle toiminnalle
- luoda yhdessä työyhteisön kanssa oppimista, kehitystä ja vuorovaikutusta edistävää oppimisympäristöä
- tukea lapsen kielellisiä taitoja, itseilmaisua sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja
- arvioida ja kehittää omaa toimintaansa osana työyhteisöä.
Osa-alueet
- Det andra inhemska språket, finska (TK2)
- Det andra inhemska språket, finska (VVAI7)
- Taide ja luova ilmaisu (VVTL)
taide-ja-luova-ilmaisu-1-osp
taide-ja-luova-ilmaisu--1-osp - Toiminta digitaalisessa ympäristössä (VVTD)
toiminta-digitaalisessa-ymparistossa-1-osp- - Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, opiskelijan oma äidinkieli (VVAI16)
viestinta-ja-vuorovaikutus-aidinkielella-pakollinen-4-osp - Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, romani (VVAI4)
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, saame (VVAI3)
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi (VVAI)
suomen-kielen-tyoelamasanastoa-2
blogikirjoittaminen-3-osp - Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi toisena kielenä (VVAI8)
suomen-kielen-tyoelamasanastoa-1
suomen-kielen-tyoelamasanastoa-2
viestinta-ja-vuorovaikutus-suomi-toisena-kielena-pakollinen-4-osp - Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi viittomakielisille (VVAI11)
suomen-kielen-tyoelamasanastoa-2 - Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, viittomakieli (VVAI15)
- Viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä, ruotsi (VVTK)
- Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä (VVVK)
englannin-kielen-avulla-valmentavasta-koulutuksesta-perustutkintoon
logistiikan-varastoalan-englantia
Kaikki tutkinnonosan avoimet opinnot
Englannin kielen avulla valmentavasta koulutuksesta perustutkintoon
Logistiikan varastoalan englantia
Suomen kielen työelämäsanastoa 1
Suomen kielen työelämäsanastoa 2
Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, pakollinen (4 osp)
Taide ja luova ilmaisu 1 osp
Taide ja luova ilmaisu - 1 osp
Blogikirjoittaminen 3 osp
Toiminta digitaalisessa ympäristössä 1 osp
Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi toisena kielenä
Osa-alueet
- Kestävän kehityksen edistäminen (YTKK)
- Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet (YTOU)
opiskelu-ja-urasuunnitteluvalmiudet-1-osp-salpaus - Työelämässä toimiminen (YTTT)
- Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen (YTTH)
- Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen (YTYK)
- Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta (YTYY)
yrittajyys-ja-yrittajamainen-toiminta-1
yrittajyys-ja-yrittajamainen-toiminta-2
Kaikki tutkinnonosan avoimet opinnot
Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta 1
Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta 2
Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet 1 osp (Salpaus)
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
- noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
- suunnitella ja toteuttaa toimintaa yksilölle ja ryhmälle tai yhteisölle
- ohjaa ryhmää toimimaan yhdessä huomioiden ryhmän kehitysvaiheen
- työskennellä käyttäen ohjauksen menetelmiä
- ohjata kestävään elämäntapaan sekä suunnittella ja toteuttaa retken, leirin tai tapahtuman
- huolehtia ohjattavien kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta ja ottaa huomioon työturvallisuuteen liittyvät tekijät
- arvioida ja kehittää toimintaansa.