Siirry sisältöön
Tällä sivustolla käytetään evästeitä kävijämäärien seurantaan sekä markkinoinnin kehittämiseen.
Vertaile opintoja
Mobiilivalikko

Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto

381241

TUTKINNON KUVAUS

Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon suorittanut saavuttaa ohjauksen, kasvatuksen ja ja kommunikoinnin tehtävissä tarvittavaa monipuolista osaamista. Alalla tarvitaan hyviä viestintä- vuorovaikutustaitoja sekä kykyä ottaa huomioon taustaltaan erilaisten ja eri-ikäisten ohjauksen ja tuen tarpeet. Vastuu ohjattavien ja asiakkaiden psyykkisestä ja fyysisestä turvallisuudesta korostuu myös alan osaamisvaatimuksissa. Alalla työskennellään usein osana moniammatillista ryhmää ja/tai verkostoa.

Lastenohjaaja työskentelee varhaiskasvatuksen tehtävissä huolehtimalla lapsen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Hän voi työskennellä myös erilaisten perheiden ja kouluikäisten lasten kanssa. Lastenohjaajan työ on kasvatusta, hoitoa ja huolenpitoa.

Nuoriso- ja yhteisöohjaaja suunnittelee, järjestää ja ohjaa eri-ikäisten ihmisten toimintaa. Työ on eri ikäisten ohjaus-, opastus- ja tukityötä, jonka painopiste on osallisuuden lisääminen, kansalaistoiminta ja monikulttuurinen työ. Alalla painottuvat harrastus- ja toimintamahdollisuuksien ohella nuorten elinolojen kehittäminen sekä yhteiskunnallisten osallistumismahdollisuuksien turvaaminen ja laajentaminen.

Kommunikaation ja viittomakielen ohjaaja toimii viittomakielisten, kuulo- ja näkövammaisten, kielihäiriöisten sekä puhevammaisten ohjaus-, kasvatus- ja avustamistehtävissä.

Kasvatuksen ja ohjauksen perustutkinnon tutkintokohtaisista terveydentilavaatimuksista määrätään Opetushallituksen määräyksessä "Opiskelijan terveydentilaa koskevat vaatimukset ammatillisissa perustutkinnoissa".

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • noudattaa alaa ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
  • toimia ammatillisesti vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden ja työyhteisön kanssa
  • huolehtia yksilön ja ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta
  • toimia erilaisten yksilöiden kanssa kunnioittaen moninaisuutta
  • tukea yksilön kasvua ja kehitystä
  • toteuttaa kasvatus- ja ohjausalan päivittäistä toimintaa
  • noudattaa työelämän perustaitoja
  • arvioida ja kehittää toimintaansa.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja työympäristöään
  • työskennellä alan huippuosaamista vaativissa tehtävissä
  • huomioida huipputuotannon, -tuotteen tai -palvelun laatuvaatimukset
  • toimia alan verkostoissa ja yhteistyössä asiakkaan kanssa.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
  • kohdata ikääntyvät kunnioittavasti ja arvostavasti
  • ohjata ikääntyviä asiakkaita suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti kulttuurisessa ja yhteisöllisessä toiminnassa
  • toteuttaa yksilöllistä ja yhteisöllistä ohjaamista
  • ottaa ohjauksessa huomioon kohderyhmän moninaisuuden
  • ottaa toiminnassaan huomioon vastuun ohjattavien hyvinvoinnista, turvallisuudesta ja yhteistoiminnasta
  • arvioida ja kehittää toimintaansa.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • edistää ohjattavien ilmaisullisia taitoja sekä eri taiteenaloihin ja kulttuuriin liittyvää osaamista
  • luoda ilmaisun eri muotoja edistävän toimintaympäristön
  • suunnitella ja toteuttaa ilmaisun eri muotoja: musiikillista, kuvallista, sanallista ja kehollista ilmaisua
  • arvioida ja kehittää omaa toimintaansa sekä ilmaisullista osaamistaan.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • toimia työssään asiakaslähtöisesti asiakkaan itsemääräämisoikeuden huomioon ottaen
  • tehdä moniammatillista yhteistyötä kommunikoinnin kuntoutukseen liittyvien asiantuntijoiden kanssa
  • ohjata asiakasta vuorovaikutustilanteissa ja hänen käyttämänsä kommunikointikeinon oppimisessa
  • valmistaa kommunikoinnin kuntoutukseen ja vuorovaikutuksen oppimiseen liittyviä materiaaleja ja ohjata niiden käyttämisessä
  • järjestää asiakkaan toimintaympäristön sellaiseksi, että se ylläpitää ja kehittää hänen kommunikointi- ja vuorovaikutustaitojaan
  • ohjata työyhteisöä ja asiakkaan lähi-ihmisiä tai lähipiiriä puhetta tukevan, täydentävän ja korvaavan muun kuin viitotun kommunikointikeinon käytössä ja oppimisessa
  • ohjata työyhteisöä ja asiakkaan lähi-ihmisiä tai lähipiiriä viitotun kommunikointikeinon käytössä ja oppimisessa
  • ohjata kommunikoinnin apuvälineiden käyttöä osana kommunikointikeinon oppimisen ohjaamista.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • työskennellä kasvatus- ja sosiaalialan säädösten, toimintaperiaatteiden, arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
  • ottaa työssään huomioon aikuisen asiakkaan kehitysvaiheen, kehityshäiriöt ja toimintakyvyn sekä tukea aikuisen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia
  • ottaa huomioon aikuisen kommunikaatio- ja viittomakielialan asiakkaan erityiset tarpeet
  • toimia vuorovaikutuksessa ja kommunikoida asiakkaan kanssa suomen kielellä tai viittomakielellä tai asiakkaan käyttämällä kommunikointikeinolla
  • ohjata ja avustaa kommunikaatio- ja viittomakielialan aikuisen asiakkaan itsenäistä suoriutumista tämän asuinympäristössä tai muussa toimintaympäristössä
  • ohjata ja avustaa kommunikaatio- ja viittomakielialan aikuisen asiakkaan itsenäistä suoriutumista päivittäisissä toiminnoissa
  • edistää kommunikaatio- ja viittomakielialan aikuisen asiakkaan itsenäistä suoriutumista, hyvinvointia ja osallisuutta toiminnallisia, taide- ja kulttuurilähtöisiä menetelmiä sekä ympäristöä ja sen palveluita hyödyntäen
  • huolehtia asiakkaan turvallisuudesta ja toimia rajoitus-, kiusaamis- ja kriisitilanteissa ja muissa haastavissa tilanteissa säädösten ja työpaikan ohjeiden mukaisesti
  • työskennellä huomioiden työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin
  • arvioida ja kehittää osaamistaan.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • työskennellä kasvatus-, ohjaus- ja opetusalan arvoperustan, ammattietiikan, säädösten, ohjaavien asiakirjojen ja toimintaperiaatteiden mukaisesti
  • ottaa työssään huomioon oppilaan tai opiskelijan yleiset kehitysvaiheet ja kehityshäiriöt sekä tukee kouluikäisen ja nuoren fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä
  • kunnioittaa oppilaiden tai opiskelijoiden moninaisuutta
  • ohjata oppilasta tai opiskelijaa selviytymään erilaisissa vuorovaikutustilanteissa viittomakielellä tai hänen käyttämällään puhetta tukevalla, täydentävällä ja korvaavalla kommunikointikeinolla
  • tukea oppilaan tai opiskelijan oppimista ja taitojen kehittymistä
  • ohjata ja avustaa erityistä ja yksilöllistä tukea tarvitsevaa oppilasta tai opiskelijaa turvallisesti tämän oppimis- ja toimintaympäristössä
  • ohjata ja avustaa erityistä ja yksilöllistä tukea erityisesti kommunikoinnissa tarvitsevaa oppilasta tai opiskelijaa oppimis- ja toimintatilanteissa
  • huolehtia oppilaan tai opiskelijan turvallisuudesta ja toimii rajoitus-, kiusaamis- ja kriisitilanteissa ja muissa haastavissa tilanteissa säädösten ja oppilaitoksen ohjeiden mukaisesti
  • huolehtia oppimisympäristöstä
  • toimia yhteistyössä oppilaan tai opiskelijan, hänen huoltajiensa, lähipiirinsä sekä moniammatillisen työryhmän kanssa
  • työskennellä huomioiden työturvallisuuden, ergonomian ja työhyvinvoinnin
  • arvioida ja kehittää osaamistaan.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • tukea ja edistää vuorovaikutusta työssään esteettömän viestinnän periaatteiden mukaisesti
  • havainnoida ja käyttää olemuskieltä ja eleilmaisua vuorovaikutustilanteissa
  • käyttää tukiviittomia vuorovaikutustilanteissa ja tukea asiakasta niiden käytössä
  • käyttää viitottua puhetta vuorovaikutustilanteissa ja tukea asiakasta sen käytössä
  • käyttää asiakkaan tarpeiden mukaisesti esineitä, merkkejä ja kuvia vuorovaikutustilanteissa ja tukea häntä niiden käytössä
  • käyttää piirtämistä vuorovaikutustilanteissa puhutun viestimisen tukena
  • käyttää kirjoittamista ja sormittamista vuorovaikutustilanteissa
  • käyttää selkokieltä puheessa ja vuorovaikutuksessa sekä kirjoitettua selkokieltä
  • käyttää asiakkaan käyttämiä kommunikoinnin apuvälineitä, laitteita ja kommunikointisovelluksia hänen kommunikaationsa ja vuorovaikutuksensa tukemisessa
  • käyttää kommunikoinnin materiaaleja asiakkaan kommunikaation ja vuorovaikutuksen tukemisessa
  • välittää työtehtäviinsä liittyen pienimuotoisia viestejä asiakkaan ja jonkun toisen henkilön välillä arkipäivän tilanteissa
  • toimia kommunikoinnin kuntoutuksen säädösten ja periaatteiden mukaisesti
  • ottaa vuorovaikutustilanteissa huomioon yksilöllisesti eri asiakasryhmien kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen häiriöiden syitä ja muotoja
  • käyttää tietoa kielen ja puheen kehityksen tyypillisistä ja poikkeavista piirteistä vuorovaikutustilanteissa, ohjaamisessa, kielen kehityksen tukemisessa ja edistämisessä
  • kehittää ja ylläpitää omaa ammattitaitoaan.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • työskennellä työtä ja toimintaympäristöä ohjaavien säädösten, määräysten, ohjeiden, arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
  • toimia vuorovaikutuksessa ja kommunikoida kuurosokeiden ja näkövammaisten käyttämillä kommunikointikeinoilla, -tavoilla ja suomalaisella viittomakielellä
  • ohjata ja avustaa kuurosokean ja näkövammaisen toimintaa turvallisesti
  • opastaa kuurosokeaa ja näkövammaista turvallisesti eri ympäristöissä ja tilanteissa
  • toteuttaa ympäristön kuvailua asiakkaalle
  • työskennellä huomioiden työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin
  • arvioida ja kehittää osaamistaan.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • työskennellä varhaiskasvatusta ohjaavien säädösten, määräysten, toimintaperiaatteiden, arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan
  • suunnitella työtään ja tehdä monialaista yhteistyötä
  • toteuttaa pedagogista toimintaa ja edistää osallisuutta varhaiskasvatuksessa
  • toimia vuorovaikutuksessa lapsen ja huoltajan kanssa
  • edistää lapsen terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia
  • käyttää varhaiskasvatuksen työtapoja, -välineitä ja materiaaleja
  • kehittää lapsen tunnetaitoja ja yhdessä toimimista
  • edistää lapsen kielen kehitystä sekä ajattelu- ja ongelmanratkaisutaitoja
  • edistää lapsen leikkiä ja liikkumista
  • edistää lapsen kulttuurista, katsomuksellista ja eettistä ajattelua
  • ylläpitää ja edistää turvallisuutta, työkykyään ja työhyvinvointiaan
  • arvioida ja kehittää omaa työtään.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • toimia liikuntaa ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden mukaisesti
  • edistää ohjattavien liikunnallista elämäntapaa, hyvinvointia ja liikunnallisia taitoja
  • luoda liikkumista edistävän toimintaympäristön
  • suunnitella ja toteuttaa liikuntaa ja liikkumista
  • huomioida ohjattavien kehityksen, tuen tarpeen ja osallisuuden
  • arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • suunnitella ja toteuttaa luonto- ja elämystoimintaa
  • järjestää luonto- ja elämystoimintaa huomioiden turvallisuusasiat
  • ottaa huomioon luonto- ja elämystoiminnan merkityksen ja mahdollisuudet yksilön kasvun ja yhteisöllisyyden tukemisessa ja hyvinvoinnin edistämisessä
  • suunnitella ja järjestää retken tai leirin sekä ohjata luonnossa liikkumista
  • suunnitella ja toteuttaa seikkailukasvatusta osana luonto- ja elämystoimintaa
  • ohjata luonto- ja elämystoimintaa eettisesti ja kestävän kehityksen mukaisesti
  • arvioida ja kehittää luonto- ja elämystoiminnan taitojaan.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • noudattaa työtään ohjaavia ajantasaisia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
  • työskennellä hyödyntäen tietoa nuoruudesta ja nuoruuden ilmiöistä
  • auttaa ja tukea nuorten kasvua ja hyvinvointia
  • ottaa toiminnassaan huomioon nuoren perheen ja lähiverkoston
  • suunnitella ja toteuttaa projektimaista toimintaa
  • edistää osallisuutta ja kannustaa vaikuttamiseen
  • ohjata nuoria eettiseen ajatteluun ja arvojen pohtimiseen
  • työskennellä hyödyntäen digitaalisia toimintaympäristöjä sekä toteuttaa teknologia- ja mediakasvatusta
  • työskennellä monialaisissa verkostoissa
  • arvioida ja kehittää toimintaansa.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
  • työskennellä ennaltaehkäisevällä työotteella
  • käyttää sosiaalisen vahvistamisen menetelmiä ja tunnistaa niiden tarpeen
  • tukea asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä
  • käyttää työympäristön kirjaamistapoja
  • toimia palveluohjauksen periaatteiden mukaan
  • tukea ohjattaviaan vaikeissa elämäntilanteissa
  • pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan ja turvallisuudestaan
  • arvioida ja kehittää toimintaansa.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • noudattaa perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
  • toimia yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa
  • huomioida toiminnassaan perheiden arvoja, kulttuureja ja katsomuksia
  • tukea vanhemmuutta sekä edistää perheen hyvinvointia ja osallisuutta
  • suunnitella ja toteuttaa perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä, kuten perhetapahtuman tai juhlan
  • toimia moniammatillisessa ja monialaisessa yhteistyössä sekä ohjata perheitä palveluiden käytössä
  • arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • noudattaa perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä ja Suomen ev.-lut. kirkon varhaiskasvatusta ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
  • toimia yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa
  • huomioida toiminnassaan perheiden arvoja, kulttuureja ja katsomuksia sekä vahvistaa lapsen ja perheen kristillisiä arvoja ja identiteettiä
  • tukea vanhemmuutta sekä edistää perheen hyvinvointia ja osallisuutta
  • suunnitella ja toteuttaa perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä, kuten perhetapahtuman tai juhlan kirkkovuoteen liittyen
  • toimia moniammatillisessa ja monialaisessa yhteistyössä sekä ohjata perheitä palveluiden käytössä
  • arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • toimia viittomakieliselle kulttuurille ominaisilla tavoilla vuorovaikutuksessa ja järjestää fyysisen tilan viittomakieliseen keskusteluun sopivaksi
  • toimia suomalaisella viittomakielellä erilaisissa vuorovaikutus- ja viestintätilanteissa
  • keskustella suomalaisella viittomakielellä jokapäiväisen elämän tilanteissa ja yleisistä aihepiireistä käydyissä keskusteluissa
  • käyttää suomalaista viittomakieltä oman ammatin työtehtävissä ja työelämän tilanteissa
  • käyttää suomalaista viittomakieltä sen rakenteen mukaisesti
  • muuntaa käyttämäänsä viittomakieltä tilanteen ja keskustelukumppanin mukaan
  • kääntää työtehtäviinsä liittyen asiakkaan arkielämään liittyviä lyhyitä suomenkielisiä tekstejä viittomakielelle
  • kertoa puhuttu kieli -viittomakieli -kaksikielisyyden merkityksestä ja viittomakielen oppimisesta ja omaksumisesta
  • kertoa viittomakielestä, viittomakielisestä yhteisöstä ja tapakulttuurista, kuurojen esittävästä kulttuurista sekä viittomakielisen yhteisön historiasta
  • arvioida omaa suomalaisen viittomakielen taitoaan ja kehittää sitä.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
  • ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset tuen tarpeet
  • suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista toimintaa tukea tarvitseville asiakkaille
  • käyttää työssään monipuolisia menetelmiä ja välineitä
  • käyttää työssään puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikointia
  • osallistua monialaiseen yhteistyöhön
  • arvioida ja kehittää toimintaansa.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • perehtyä ammatillisen koulutuksen järjestämismuotoihin ja tutkintoihin
  • toimia yhteyshenkilönä koulutuksen järjestäjän ja työpaikan välillä
  • ohjata muita opiskelijoita työpaikalla järjestettävässä koulutuksessa ja muussa osaamisen hankkimisessa
  • antaa palautetta osaamisen kehittymisestä.

Avoimet opinnot

Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen (5 osp)

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
  • työskennellä tuntien järjestötoiminnan organisaatiorakenteen ja toimintatavat
  • suunnitella ja toteuttaa toimintaa järjestötoiminnan arvojen, päämäärien ja toimintaperiaatteiden mukaan
  • innostaa ja motivoida osallistumaan toimintaan
  • ohjata ja opastaa vapaaehtoistoimijoita sekä organisoida vapaaehtoistoimintaa
  • ohjata kansalaisyhteiskuntatoimintaa
  • työskennellä tuntien erilaisia yhteistyömahdollisuuksia ja verkostoja
  • arvioida ja kehittää toimintaansa.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • työskennellä varhaiskasvatusta ohjaavien valtakunnallisen ja paikallisen suunnitelman sekä arvoperustan ja toimintakulttuurin periaatteiden mukaisesti
  • huomioida toimintaa toteuttaessaan lasten mielenkiinnon kohteita ja tarpeita sekä käyttää työnkuvansa mukaisesti pedagogisen dokumentoinnin työmenetelmää
  • suunnitella, toteuttaa ja arvioida työnkuvansa mukaisesti pedagogista toimintaa huomioimalla laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ja oppimisen alueet
  • ohjata ja tukea leikkiä ymmärtäen sen merkityksen lapselle ja pedagogiselle toiminnalle
  • luoda yhdessä työyhteisön kanssa oppimista, kehitystä ja vuorovaikutusta edistävää oppimisympäristöä
  • tukea lapsen kielellisiä taitoja, itseilmaisua sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja
  • arvioida ja kehittää omaa toimintaansa osana työyhteisöä.

Osa-alueet

Kaikki tutkinnonosan avoimet opinnot

Blogikirjoittaminen 3 osp
Englannin kielen avulla valmentavasta koulutuksesta perustutkintoon
HTML- ja CSS-kielen perusteet (Toiminta digitaalisessa ympäristössä)
Logistiikan varastoalan englantia
Sähköinen portfolio
Taide ja luova ilmaisu - 1 osp
Taide ja luova ilmaisu 1 osp
Toiminta digitaalisessa ympäristössä 1 osp
Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, pakollinen (4 osp)
Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi toisena kielenä

Osa-alueet

Kaikki tutkinnonosan avoimet opinnot

Työelämässä toimiminen: Suomalainen työkulttuuri ja työelämätaitoja
Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta 1
Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta 2

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
  • suunnitella ja toteuttaa toimintaa yksilölle ja ryhmälle tai yhteisölle
  • ohjaa ryhmää toimimaan yhdessä huomioiden ryhmän kehitysvaiheen
  • työskennellä käyttäen ohjauksen menetelmiä
  • ohjata kestävään elämäntapaan sekä suunnittella ja toteuttaa retken, leirin tai tapahtuman
  • huolehtia ohjattavien kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta ja ottaa huomioon työturvallisuuteen liittyvät tekijät
  • arvioida ja kehittää toimintaansa.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • suunnitella yrityksen liiketoimintaa
  • rakentaa liiketoimintaa edistäviä yhteistyöverkostoja
  • harjoittaa yritystoimintaa
  • arvioida ja kehittää yrityksen toimintaa.

Ammattitaitovaatimukset

Opiskelija osaa

  • arvioida omia vahvuuksia ja osaamistaan
  • etsiä ja ideoida liiketoimintamahdollisuuksia
  • kehittää liikeidean ja laatia sille liiketoimintasuunnitelman
  • verkostoitua sidosryhmien kanssa
  • laatia yrityksen perustamiseen liittyvät asiakirjat.